• Úvod
  • Prečo obsah
  • Služby
    • Tvorba obsahu pre váš blog
    • Tvorba promo článkov
    • Úpravy obsahu
    • Obsah pre sociálne siete
    • Video obsah
    • Distribúcia obsahu
    • B ONLINE
  • Referencie
  • JUICY mag
  • Kontakt
  • FAQ
JUICY STORY
  • Úvod
  • Prečo obsah
  • Služby
    • Tvorba obsahu pre váš blog
    • Tvorba promo článkov
    • Úpravy obsahu
    • Obsah pre sociálne siete
    • Video obsah
    • Distribúcia obsahu
    • B ONLINE
  • Referencie
  • JUICY mag
  • Kontakt
  • FAQ

Reklamný článok, native alebo vlastný content? Urobte si v tom konečne jasno...

18/1/2018

 
Pojmy, koré súvisia s produkciou obsahu sa na nás sypú zo všetkých strán. Niekedy ani sami mladí začínajúci marketéri nemajú celkom jasne, čo si pod pojmom content marketing predstaviť. Pomerne často sa mi stáva, že zachytím debatu o native tam, kde sa evidentne jedná o klasický reklamný či PR či platený článok... Nehovoriac o firemnom blogu. To už je guľáš na svete.... 
Picture
Je jasné, že content marketing nie je len o článkoch. Zahŕňa rôzne typy obsahu distribuované rôznym cieľovým skupinám naprieč rôznymi platformami. Veľmi široká definícia. No buďme úprimní, napriek tomu, alebo možno  práve preto, že sú ľudia stále lenivejší čítať, tak články či blogy zostávajú stále vo vedení. Zo všetkých typov obsahov sú na prípravu relatívne najjednoduchšie, nie sú až tak závislé od technológií, dajú sa dobre plánovať. 

Práve preto som sa v tomto príspevku pozrela na zúbok rôznym typom článkov z pohľadu procesu vzniku a umiestnenia - veľmi znejnodušene, no tak, ako ich poznáme z našej praxe... Cieľom nie je popísať akademické definície, ale zamerať sa najmä na výhody a nevýhody jednotlivých typov.  
   
Reklamný článok
Native článok
Vlastný článok
Čo to je?
Váš článok umiestnený za peniaze na stránke média XYZ
Článok o vás umiestnený zadarmo alebo za peniaze na stránke média XYZ
​Váš článok umiestnený zadarmo zdarma napr. na vašom blogu
Kto ho tvorí?
Vy alebo vaša agentúra
Redakcia daného média
Vy, vaši zamestnanci, alebo vami dohodnutí autori
Kde sa zobrazuje?
Na stránke tretej strany
Na stránke tretej strany
Na vašej stránke / blogu
Aké sú náklady?
  • priame náklady na nákup priestoru
  • priame alebo nepriame náklady na tvorbu obsahu (peniaze al. čas)
  • priame náklady na nákup priestoru
  • nepriame náklady na tvorbu obsahu (obvykle čas, kedy sa venujete redaktorovi) 
  • priame alebo nepriame náklady na tvorbu obsahu (peniaze al. čas)
Výhody?
  • obsah máte plne pod kontrolou 
  • môžete do článku obvykle vložiť spätné odkazy na svoj web
  • plánovateľné, relatívne časovo nenáročné
  • krátkodobo dokáže dvihnúť výrazne návštevnosť vášho webu
  • ​bez potreby existencie a správy vlastného CMS
  • pôsobí prirodzene
  • je v súlade s obsahom daného média
  • prispôsobené jazyku jeho publika 
  • silnejšia odozva u čitateľov 
  • nepôsoí ako prvoplánová reklama 
  • v porovnaní napr. s vlastným blogom pôsobí nezávislejšie
  • redakcie s ním pracujú obvykle ako s vlastným obsahom
  • ​bez potreby existencie a správy vlastného CMS
  • obsah máte plne pod kontrolou 
  • má priamy vplyv na SEO, podporuje organickú návštevnosť 
  • silnejší engagement v rámci social share
  • pridaná hodnota pre klientov - existujúcich aj potenciálnych 
  • buduje dôverný vzťah 
  • z dlhodobého pohľadu podporuje direct traffic 
  • ukazuje značku ako odborníka vo svojom segmente 
  • pôsobí dlhodobo
Nevýhody?
  • malý záujem čitateľov 
  • obvykle štýlovo neprispôsobené cieľovej skupine média 
  • stáva sa, že je jeden PR článok distribuovaný na viac serverov 
  • krátkodobý zásah - rádovo v hodinách, max deň, kedy je článok na viditeľnej pozícii
  • ​v štandarde je článok viditeľný zvyčajne len na webe - redakcie ho vnímajú ako cudzí obsah, nezdieľajú ho na soc. sieťach, ani s ním nepracujú v rámci interného linkovania 
  • časovo náročnejší na prípravu 
  • neexistuje priama kontrola "nad každým slovom"
  • nedá sa vždy presne naplánovať jeho zverejnenie 
  • nedá sa obvykle trvať na spätných odkazoch
  • časovo náročné 
  • priame investície do tvorby obsahu formou internej alebo externej redakcie 
  • nutnosť produkovať relatívne veľké množstva obsahu, aby sa dosiahol želaný efekt
  • potreba existencie a správy vlastného CMS
  • nutnosť riešiť distribúciu obsahu
TOP hrozba?
Reklamný článok je ako kométa, ktorá zažiari a zhasne. žiadne dlhodobé zázraky od neho nemôžete čakať. Nie je vhodný na brandový marketing...
Pri článku, ktorý pripravuje redakcia vždy hrozí, že sa vám ich produkt nebude páčiť a že budú nasilu ohýbať slová, len aby vás neurazili. Výsledkom bude diplomatický paškvil, ktorému čitatelia neuveria.
Tu ste hlavnými hrozbami vy sami, vaša netrpezlivosť a snaha vidieť okamžité výsledky, ako aj zabúdanie na hľadanie účinných ciest distribúcie obsahu.
Príležitosť ako to robiť lepšie?
...ale výborne vám poslúži v rámci krátkodobej kampane. Spojte ho so súťažou, či inou aktivitou a najmä dbajte na prípravu vhodnej landing page. 
Venujte tomu svoj čas. Napriek tomu, že vy obsah nepripravujete, postarajte sa o to, aby redakcia všetko chápala a vnímala vás ako spolupracujúceho klienta, ktorého sa môžu kedykoľvek na čokoľvek opýtať. 
Nájdite si ľudí, ktorí sa naučia rozumieť vášmu biznisu a budú váš príbeh na blogu rozprávať vo vašom mene. Buďte vytrvalí. Ide o beh na dlhú trať, priam maratón, kde do cieľa prídu len tí, čo sa nezastavia na pol ceste. 

Vyskúšajte z ponuky MOOSS

O autorovi
Marcela Hlavatá
Viac ako 15 rokov skúseností v online marketingu so zameraním na obsah, tvorbu a riadenie obsahu. "Verím, že online má v našich životoch svoje miesto. No nežijeme vo virtuálnej realite. Preto sa u svojich klientov vždy snažím, aby online komunikácia a podnikanie v reálnom svete išli ruku v ruke a vzájomne sa dopĺňali. 
Kontakty: Linkedin, Facebook, Instagram, Osobný blog
Picture

    Kategórie

    All
    Content Marketing
    Copywriting
    Distribúcia Obsahu
    Lepší Obsah
    Native PR
    PR článok
    Produktivita
    Social Marketing
    Správa Obsahu
    Strategia
    Video Content

    RSS Feed

Podporujeme

2MI consulting 
​
Marketingvina.sk

O firme

Kontakt
© COPYRIGHT  JUICY Story, s.r.o. 2017. ALL RIGHTS RESERVED. Build with love  |  B Online by JUICY STORY​
  • Úvod
  • Prečo obsah
  • Služby
    • Tvorba obsahu pre váš blog
    • Tvorba promo článkov
    • Úpravy obsahu
    • Obsah pre sociálne siete
    • Video obsah
    • Distribúcia obsahu
    • B ONLINE
  • Referencie
  • JUICY mag
  • Kontakt
  • FAQ