Nie je žiadnym tajomstvom, že konečným cieľom všetkých marketingových aktivít je zlepšovať výsledky predaja – či už oslovením nových zákazníkov alebo motiváciou zákazníkov existujúcich k opakovanému predaju. Dnes je škála možností na oslovenie zákazníkov tak široká, že výber správnej kombinácie komunikačných nástrojov je často alchýmiou a vedou.
Rok 2020 si budeme pravdepodobne dlho pamätať ako obdobie spojené s karanténou a problémami z nej vyplývajúcich. To však neznamená, že sa treba zastaviť. Toto obdobie je okrem iného skvelé aj na zbieranie nových informácií, analýzu a plánovanie nových aktivít. Poučiť sa z toho, čo sa deje vo svete, je v tomto období dôležitejšie než kedykoľvek pred tým. Aj preto môžu byť štatistiky Hubspotu vyplývajúce zo štúdie a skúseností viac ako 3400 firiem nad mieru užitočné.
História nás učí, že nech je to akokoľvek bolestivé, pojmy ako kríza, ekonomický pokles a recesia k vývoju jednoducho patria. Všetko vôkol nás funguje vo vlnách, nie inak je to aj s ekonomikou. Tzv. krízové obdobia sú oveľa častejšie, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Obdobie prosperity vždy strieda obdobie poklesu. Dôvody aj ich hĺbka sú rôzne. No dôležitým poučením pre nás všetkých je, že každá recesia raz pominie a že je príležitosťou začať niečo nové. Dokazujú to aj príbehy značiek, ktoré práve počas recesie začali svoj úspešný príbeh.
Strach je mimoriadne silná emócia. Pri správnom dávkovaní je užitočná, pretože nám umožňuje prežiť. Strach nám totiž velí pred nebezpečenstvom alebo utiecť alebo s ním bojovať. Tento vzorec je v nás hlboko zakorenený. Milióny rokov evolúcie z neho spravili integrálnu súčasť našej DNA. Každý, kto pričuchol k psychológii, či neuromarketingu totiž vie, že stracha spolu s ním aj ostatné emócie sú v našom mozgu uložené v centre amygdala. Tá je súčasťou lymbického systému a sprevádza nás už od dôb, kedy sme sa po svete plazili. Doslova.
Môžeme spoločne nariekať nad tým, v akom svete sme sa ocitli, alebo sa situácii postavíme čelom, opustíme pozíciu obete a začneme niečo so svetom a so sebou robiť.
Svet sa dnes delí presne na tieto dve skupiny – jedna bedáka, ľútostivo pozerá späť za tým, čo bolo a dožaduje sa podpory a dotácií. Druhá sa snaží niečo vymyslieť. Áno, zatiaľ sa väčšina z nás len bezradne šrabká po hlave a zatiaľ nikto nenašiel spásny recept na úspech v nových podmienkach. Nepočítam coronašmejdov, ktorí sa snažia zbohatnúť na obchodovaní so zdravotníckym materiálom, no tisícky tých, čo sa takmer zo dňa na deň ocitli v dosiaľ nevídanom podnikateľskom prostredí. Toto je jedna z prvých otázok, s ktorými sa stretávam na stretnutiach s novými, ale aj existujúcimi klientami. Uznávam, nie je to jednoduché. Zvlášť, ak zoberiete do úvahy, že obsahový marketing je ekvivalentom maratónu a že vás čaká nie jeden, nie dva... nie desať článkov, príspevkov na sociálnych sieťach, newslettrov, či videí. Je to beh na dlhú trať, kým verejnosť zaregistruje, že robíte aj niečo viac než PPC reklamu.
V úvode si ujasnime jednu vec – všetkých klientov si vážime, všetkých milujeme, pre všetkých sa snažíme odvádzať tie najlepšie služby. No nie je žiadnou výnimkou ani pri tomto nastavení prichytiť sa z času na čas pri myšlienke, že by sme niektorých z nich občas najradšej prefliaskali mokrou handrou po papuli.
Za roky práce s obsahom som vyskúšala množstvo nástrojov a softvérov, na plánovanie, správu a prípravu obsahu. Je však len niekoľko takých, ktoré so mnou fungujú dlhodobo. Tu je ich prehľad. Možno vám niektoré tipy budú užitočné.
Ak patrí Instagram do vašej množiny platforiem pre šírenie obsahu, potom možno zápasíte s otázkou, ako naplánovať posty na dlhšie obdobie. Zatiaľ čo v rámci Facebooku je možné príspevky plánovať priamo cez webové rozhranie, na Instagram musíte ísť trošku okľukou.
Jedným zo základných problémov pri tvorbe a distribúcii obsahu je udržať pravidelnosť a byť pri tvorbe disciplinovaný a systematický. Niekedy si to ani neuvedomíte a od posledného príspevku na vašom firemnom blogu uplynie pár dní... ba týždňov. Lebo je vždy niečo dôležitejšie.
Pojmy, koré súvisia s produkciou obsahu sa na nás sypú zo všetkých strán. Niekedy ani sami mladí začínajúci marketéri nemajú celkom jasne, čo si pod pojmom content marketing predstaviť. Pomerne často sa mi stáva, že zachytím debatu o native tam, kde sa evidentne jedná o klasický reklamný či PR či platený článok... Nehovoriac o firemnom blogu. To už je guľáš na svete....
Už v roku 1996 ktosi múdry menom Bill Gates povedal, že obsah je kráľ. Nepochybne áno, s touto mantrou vstávajú a zaspávajú všetci veľkoproducenti obsahu, vydavatelia a agentúry. Jediný problém je, že nie každý z nich... česť výnimkám, je schopný vysvetliť prečo. Obsah sám o sebe môže byť zábavný, kreatívny, vytvorený v mnohých formách. No to sú len jeho charakteristiky, nie parametre výkonu.
Tvoriť obsah pre váš firemný blog či magazín nie je úplne jednoduché. Pokiaľ tvorba obsahu nie je vaším denným chlebíkom, potom sa malá inšpirácia nepochybne hodí. Prinášame vám niekoľko tipov audiovizuálneho obsahu, ktorý zatraktívni aj vás magazín.
Obsah je dlhodobý nástroj budovania vzťahov s potenciálnym aj existujúcim zákazníkom. Hlavným predpokladom úspechu je v tomto prípade, bez ohľadu na platformu, unikátnosť obsahu. Toto pravidlo platí pre všetky odvetvia bez rozdielu. Ak je však váš biznis špecifický a predávate svoje produkty vybranej (často úzkej) komunite, musíte sa pri tvorbe obsahu o to viac zamerať na 6 hlavných pravidiel.
Video na internete je momentálne jednou z top marketingových zbraní. Chcete vedieť prečo tomu tak je? Zosumarizovali sme v krátkom prehľade 9 dôvodov prečo je video tak obľúbeným formátom.
Viete, že obsah potrebujete. Máte nápad, máte čas, máte prostriedky na to, aby ste ho vytvorili. A vytvorili ste ho. Na začiatok skvelá správa. Ale aj ten najlepší článok môže upadnúť do zabudnutia, pokiaľ sa nepostaráte o jeho efektívnu distribúciu. Odborníci sa zhodujú na tom, že práca s obsahom a starostlivosť oň PO jeho vzniku tvorí až 70% práce content manažéra. Je totiž mimoriadne deprimujúce, ak sa skvelému obsahu nedostane pozornosti, pretože o ňom tí, pre ktorých je určený, jednoducho nevedia.
Marketingové stratégie aj nástroje sa rôznia, príbeh zostáva. V konečnom dôsledku je to emócia, ktorá často rozhoduje, či sa pri rozhodovaní zákazníka misky váh v jeho hlave naklonia na vašu stranu alebo nie. A emócie si vytvárame prostredníctvom príbehov. Každý článok, každý obrázok, každá správa na Twitteri či Facebooku je časťou príbehu, ktorým sa prihovárate k svojim existujúcim i potenciálnym zákazníkom.
Často je otázkou ako dostať svoj obsah, značku či produkt na iné weby. Pokiaľ ohliadneme od displejových a PPC formátov a budeme sa baviť výhradne o content marketingu, tou prvou témou, ktorá často človeku zíde na rozum je PR článok. Je to teda cesta?
Tvoriť obsah si vyžaduje veľkú dávku kreativity, znalostí aj času. Pokiaľ tvoríte obsah pre klienta, nemalú časť vašej práce bude tvoriť poctivé štúdium. Hoci to nikdy nebolo vaším chlebíkom, stanete sa na dlhší či kratší čas odborníkom na stavebné materiály, módu, detskú výživu či šport. Ani odborné znalosti však nezaručia, že váš výsledný produkt bude zaujímavý a dostatočne pútavý pre cieľové publikum. Tu prichádza na rad práve kreativita – čo do obsahu aj formy.
Rozhodnutie venovať sa obsahovému marketing musí byť vedomé. Nie je to niečo, na čo máte práve náladu. Je to záväzok. Záväzok venovať sa tejto oblasti systematicky a dlhodobo. Pokiaľ tomu tak nie je, nepúšťajte sa do toho radšej vôbec. Bola by to strata času. Ak ste si vedomí náročnosti tejto úlohy, buďte pripravení, že to možno nepôjde od začiatku tak, ako by ste si predstavovali. Dôvody môžu byť rôzne…
Content marketing a copywriting sú často zamieňané. V oboch prípadoch ide o tvorbu obsahu. Líšia sa však pravidlami a typmi obsahu. Laicky by sa táto situácia dala prirovnať ku krasokorčuľovaniu – zatiaľ čo copywiting podobne ako športové dvojice má isté pevne definované pravidlá a predpísané prvky, content marketing pripomína viac tance na ľade – voľnejšiu disciplínu, kde ide viac o ladnosť a zážitok.
Kedysi sme sa stretávali pri pive, pri kávičke – dnes sharujeme statusy a odporúčame obsah cez tohto Facebook. Ako všetko v živote aj komunikácia cez sociálne siete má svoje pre a proti – svoju svetlú a temnú stránku, svoje jing a jang. Ak chcete naštartovať tento typ zdanlivo lacného proma, mali by ste mať jasno najmä v týchto troch základných otázkach...
Obsahový slebo content marketing je dnes už základom marketingových aktivít. Je to trvalá hodnota, ktorá vytvára so zákazníkom pevný vzťah a spojenectvo. Ide o strategický prístup, ktorého úlohou je vytvárať a šíriť hodnotný, relevantný a celistvý obsah, ktorý so zákazníkom vytvára dlhodobý vzťah, ktorý sa vo finále premení na akciu zákazníka.
|