Často je otázkou ako dostať svoj obsah, značku či produkt na iné weby. Pokiaľ ohliadneme od displejových a PPC formátov a budeme sa baviť výhradne o content marketingu, tou prvou témou, ktorá často človeku zíde na rozum je PR článok. Je to teda cesta? Z pohľadu väčšiny vydavateľov aj agentúr je PR článok reklamný formát, ktorý obsahuje klientom definovaný (alebo odsúhlasený) text aj ďalšie prvky – obrázky, videá, infografiky a pod., ktorý vydavateľ umiestňuje na vlastnom webe v záujme oboznámiť svojich čitateľov a návštevníkov so službami a produktmi klienta. Zdá sa to ako skvelá vec. Minimálne na prvý pohľad. Ale ako všetko na svete, aj toto má svoje svetlé aj temné stránky. Výhody PR článku sú zrejmé:
To o čom sa nehovorí Všetky výhody PR článkov sa však veľmi ľahko dokážu zmeniť na nevýhody. Nehovoriac o ďalších problémoch.
Ako z toho von Mohlo by sa zdať, že PR články haním. Nie je to pravda. Len ma roky praxe poučili, že sa veci dajú robiť, alebo sa dajú robiť dobre. A keď už ste ochotní investovať nemalé finančné prostriedky do propagácie formou obsahu a jeho distribúcie, je podľa mňa zmysluplné nerozhodnúť sa pre cestu najmenšieho odporu, ale zatnúť zuby a popracovať ešte o kúsok viac, aby ste sa dostali k želanému výsledku. Aktuálne sú z môjho pohľadu tri funkčné cesty . Native PR – S týmto pojmom ste sa pravdepodobne už stretli. Je to už trošku buzzword a hit minimálne posledného roka. Na rozdiel od vyššie popisovaného modelu klasických PR článkov ide o reklamný text pripravený priamo redakciou vydavateľstva, kde má byť článok umiestnený. Výhody sú zrejmé – redaktor vie text napísať spôsobom pútavým svojmu publiku a teda dosiahnuť oveľa lepší zásah. Navyše sa pri takto materiály rúca mentálna bariéra, že ide o text, ktorý nám nepatrí a teda sa zvyšuje aj šanca zaradiť ho do štandardného životného cyklu obsahu na cieľovom webe. Jediný problém, ktorý tento formát so sebou nesie je kapacita. Zo skúseností môžem povedať, že objem materiálov, ktoré musia dnešné redakcie vyprodukovať sú také, že priestor na kreatívnu tvorbu native PR materiálov zostáva naozaj len minimálny, ak vôbec. Pokiaľ ste narazili práve na tento problém, môžete zostať u klasických PR článkov. Áno, môžete spraviť prácu za redakciu, ale skúste si vyžiadať minimálne konzultáciu a pripraviť článok vždy na mieru daného média. Je to piplačka, ale dosiahnete tým vyšší efekt a aj médium samotné sa k takto dodanému obsahu z vašej strany postaví obvykle o kus priateľskejšie. No a tou treťou cestou, ako sa s touto problematikou vysporiadať, je investícia do vlastného obsahu – vlastného blogu či magazínu a práca s distribúciou odkazov prostredníctvom sieťových riešení na jednotlivé webové stránky. V tomto prípade máte istotu, že obsah máte pod kontrolou a privádzate čitateľov, ktorých daná problematika zaujíma, vždy priamo k sebe. Vybrané z MOOSS služieb
|