top of page
Writer's pictureMarcela Said

Ako (úspešne) komunikovať cez sociálne siete

Updated: Aug 7, 2023

Kedysi sme sa stretávali pri pive, pri kávičke – dnes sharujeme statusy a odporúčame obsah cez tohto Facebook.

sociálne siete koláž

Ako všetko v živote aj komunikácia cez sociálne siete má svoje pre a proti – svoju svetlú a temnú stránku, svoje jing a jang. Ak chcete naštartovať tento typ zdanlivo lacného proma, mali by ste mať jasno najmä v týchto troch základných otázkach...


Sú sociálne siete pre mňa?

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že MINIMÁLNE fanpejdž na Facebooku je tzv. must have pre každého, kto chce byť INternetovo živý. Zo všetkých strán sa ozývajú hlasy – musíš, musíš, musíš... Je to zdarma, zdarma, zdarma... Nie je to však celkom pravda. Dovolím si nesúhlasiť a to s oboma časťami. Nemusíte. A nebuďte naivní - zadarmo v živote nie je nič (okrem úsmevu a objatia). Ak aj nebudete investovať peniaze, určite budete investovať svoj čas.


Preto by ste pri rozhodovaní, či áno alebo nie, by ste mali zohľadniť najmä tieto dva faktory:

  • Biznis, v ktorom podnikáte

  • Svoje reálne možnosti – najmä čo sa týka času, kreativity, prípadne financií.

Veľmi rýchlo zistíte, že je niečo celkom iné fungovať na sociálnej sieti ako „bežný“ užívateľ a ako firma. Komunikovať na sociálnych sieťach chce čas a vyžaduje si veľmi kreatívne myslenie, ochotu experimentovať, hrať sa s obsahom a prinášať stále dostatok užitočných a/alebo zaujímavých informácií pre svoje publikum.


Ak na to závity v hlavičke nemáte, existuje samozrejme možnosť investovať peniaze (a často nie malé) do tvorby a správy takéhoto obsahu. Ak nemáte ani nápady ani dostatok bubákov v kešeni, potom je veľmi pravdepodobné, že tak ako ste s nadšením začali, tak rýchlo vyhasnete a vaša fanpejž, kanál na Twitteri, či Pintereste budú zívať prázdnotou. A taká prezentácia vám určite nepomôže – skôr naopak, môže uškodiť.


Čo chcem komunikáciou na sociálnych sieťach dosiahnuť?

Chcete budovať značku? Chcete budovať komunitu? Chcete priamo predávať? Chcete lepšie spoznať svojho zákazníka? Alebo sa chcete len pobaviť. To posledné je milé, ale z pohľadu biznisu nie práve produktívne riešenie. Rozhodnutie je však na vás. Pre všetky „zmysluplnejšie“ zámery je treba ciele aj spôsob komunikácie voliť odlišne... Preto vedieť primárny dôvod „Prečo som ako firma na sociálnej sieti XY?“ je fajn vedieť skôr, než komunikovať vôbec začnete.


Komu, kde a ako sa budem prihovárať? Spoznajte svojho zákazníka. To platí v každom biznise a v každom type komunikácie. Je veľkou chybou si myslieť, že musíte byť všade – Facebook, Twitter, Google+, Instagram a i. - a že keď už aj všade ste, tak komunikáciu obabrete zdieľaním toho istého obsahu na všetkých frontoch. Ee... Takto to skutočne nefunguje.


Ak s komunikáciou len začínate a chcete sa do toho pustiť skutočne vo vlastnej réžii, vyberte si pre začiatok jednu sociálnu sieť. Obozretne zanalyzujte, kde sa nachádzajú ľudia, ktorých by váš biznis a váš obsah mal zaujímať a tam sústreďte svoju pozornosť. Pre začiatok vám základný prehľad a štatistiky o môže poskytnúť napríklad stránka SocialBakers.com.

Sociálne siete vás stále lákajú a ste rozhodnutý sa do tohto typu komunikácie pustiť za každú cenu. To je super! Odhodlanie a vytrvalosť je aj v tomto prípade základným stavebným pilierom úspechu. Nezabudnite však je jednu mimoriadne dôležitú vec:


Môžete to LEN robiť... Alebo to môžete robiť DOBRE

Skúsme si úspech a neúspech komunikácie ilustrovať na modelovom (hoci veľmi extrémnom) príklade dvoch malých podnikateľov.

  • Prvým je Jožko Mrkvička, pochádzajúci z robotníckej rodiny a v kolektíve obľúbený. Po rokoch lopotenia sa v TPP sa rozhodol, že ho viac láka vidina neistoty no slobody a začal podnikať na webe s potrebami pre domácich miláčikov.

  • Druhou je Majka Láskavá, ktorá sa rozhodla zúročiť roky skúseností práce s deťmi (a ich stvoriteľmi) v materskej škôlke a rôznych komunitných centrách a založila si webshop s hračkami, ktoré podporujú tvorivosť a vzdelávanie.

Obaja správne usúdili, že podnikanie na webe je treba podporovať najmä na webe a že jednou z možností je aj komunikácia prostredníctvom Facebooku. Každý to však zobral z inej strany.


Príbeh Jožka Mrkvičku

Jožko Mrkvička sa do komunikácie na Facebooku vrhol po hlave. Povedal si, že na tom nie je nič ťažké, vychádzajúc z osobnej skúsenosti, kedy sa za prvý mesiac od registrácie na tejto sociálnej sieti ako „súkromná osoba“ bez väčšej námahy spojil so všetkými bývalými spolužiakmi a kolegami. Navyše založiť fanpejdž bolo pre Jožka otázkou pár minút a stálo to 0 EUR. Výborné! Jedinou chybičkou krásy je, že sa jeho stránka nie a nie prebrať k životu a to napriek tomu, že rozoslal pozvánky všetkým svojim priateľom, opublikoval vtipné video so šteniatkami, tri statusy a asi 40 liniek na svoje produkty.


Po viac ako dvoch mesiacoch snahy má teraz Jožko Mrkvička fanúšikovskú stránku a má 12 fanúšikov – manželku a pár dobrých kamarátov, ktorí sú síce na FB prítomní raz za uhorský rok, no kvôli Jožkovi pozvánku akceptovali. Blahoželám – manželka o všetkom, čo sa deje, vie tak či tak a kamarátom, ktorí majú doma maximálne džungálskeho škrečka, predá v priemere 1 krmivo do mesiaca a aj to za nákupnú cenu, keďže ú to jeho NAJ NAJ NAJ kamoši...


Príbeh Majky Láskavej

Majka usúdila, že s ohľadom na produkty, ktoré sama ponúka, je vhodné informovať potenciálnych kupujúcich o výhodách alternatívneho vzdelávania. Založila stránku Učenie hrou, kde začala publikovať odkazy na rôzne články o výchove, linky na materské centrá, semináre pre rodičov, ale tiež vtipné videá a fotografie. Usporiadala pre rodičov súťaž. Spojila sily s inými vytipovanými už etablovanými stránkami a výmenou odkazov začala budovať komunitu rodičov – potenciálnych kupujúcich. Súčasne o svojej stránke informovala vo vlastnom webshope, aby svojich existujúcich zákazníkov mohla priebežne informovať o novinkách.


Výsledkom jej snaženia je stránka, ktorú fanúšikovia sledujú primárne kvôli zaujímavým informáciam – tie potom radi lajkujú a zdieľajú, čím sa komunita stále nabaľuje. Pri tomto rozsahu poskytovaných zaujímavostí fanúšikom vôbec nevadí, keď sa medzi linkami priebežne objaví aj nejaký odporúčaný produkt, či akcia Majkinho webshopu.


10 základných rozdielov medzi „ako to LEN robiť“ a „ako to robiť DOBRE“

Jožko Mrkvička

Majka Láskavá

​predpokladal, že to pôjde „samo“

​komunikáciu vopred premyslela

spoľahol sa na kamarátov

spojila sily s inými

​publikoval výhradne linky na svoj webshop

nebála sa písať a odporúčať iných

nesledoval konkurenciu

pravidelne analyzovala výsledky

nesledoval správanie užívateľov

sledovala, kedy sú jej fanúšikovia aktívni

každá linka mala komentár „odporúčame vám“

každý príspevok doplnila pútavým komentárom

ignoroval komentáre

niektoré príspevky cielene obmedzila len na určitú skupinu

nekomunikoval na stránke pravidelne

príspevky vopred nastavovala na istý čas

príspevky publikoval ad hoc, ako mu práve prišli pod ruku

striedala rôzne typy príspevkov

nedal užívateľom dôvod, prečo ho sledovať

komunikovala s fanúšikmi

Ak ste si všetko naozaj zodpovedne premysleli a ste rozhodnutý vstúpiť do džungle sociálnych médií a navyše to robiť DOBRE, potom postupujte podľa overenej stratégie


Stanovte si plán komunikácie

Plánujte komunikáciu ako takú – jej zameranie a zmysel, tak ako sme si povedali v prvej časti – ale plánujte aj jednotlivé posty. Nemusíte investovať do brutálnych biznis nástrojov. Pre začiatok vám celkom postačí ceruzka a papier alebo diár, prípadne excelovská tabuľka.


Dôležité je, aby ste mali sami pred očami koľko a akých príspevkoch sa chystáte vypustiť do sveta. Pomôže vám to pozrieť sa na fungovanie optikou vašej cieľovej skupiny a mať prehľad o tom, či ich v niektoré dni nebudete množstvom svojich príspevkov nudiť.


Prispôsobte komunikáciu cieľovej skupine

Iný je jazyk „dospelákov“, inak sa vyjadrujú teenadžeri. To musíte pri svojej komunikácii bezpodmienečne zohľadniť. Inak sa bude míňať účinkom.


Oddeľte súkromie a biznis

Nespoliehajte sa na to, že vám komunitu fanúšikov vybudujú vaši kamaráti. Iste – na začiatok je vhodné ich osloviť. No nebuďte sklamaní, ak vaše pozvánky budú ignorovať. Rešpektujte ich slobodnú vôľu a neberte osobne, ak ich váš biznis nezaujíma.


Buďte kreatívny

Striedajte typy príspevkov a sledujte, na čo ľudia reagujú. Dajte si záležať na vizuálnej stránke veci. Graficky príťažlivé príspevky – obrázky, videá, infografiky – to je obsah, ktorý sa užívateľom najjednoduchšie zafixuje v mysli a ktorý tiež najradšej šíria ďalej. Investujte čas do tvorby vlastného obsahu. Je to časovo najnáročnejšie a riskujete, že sa ocitnete pod paľbou návštevníkov, ktorí vždy všetko vedia lepšie ako vy, no nedajte sa odradiť. Vlastná recenzia, blog, či vlastné video s návodom XY sú cennejšie než 10 prevzatých liniek.


Netlačte na pílu

Nekoncentrujte sily len a len do liniek na vlastný obsah, či tovar. Obsah by mal byť vyvážený. Nebojte sa zdieľať a odporúčať cudzie veci, ak ich samozrejme považujete za relevantné a pre svoju skupinu návštevníkov zaujímavé.


Komunikujte s užívateľmi

Ak vám niekto pošle správu, alebo pridá komentár – hoc aj negatívny, nestrkajte hlavu do piesku. Komunikujte. Interakcia k používateľmi je pre vás tá najcennejšia spätná väzba.


Nebojte sa experimentovať

Internet a sociálne siete sú ako stvorené na experimenty. Aplikácie, hry, súťaže. Žiadny nápad nie je zlý. Zlá môže byť len jeho realizácia. Nebojte sa skúšať nové veci.


Tak ako akýkoľvek iný typ práce, aj komunikácia a zvlášť tá na sociálnych sieťach vyžaduje trpezlivosť a hodiny a hodiny príprav, analýz, plánovania – teda – pokiaľ má niesť ovocie a výsledky, ktoré ste si stanovili. Ako v každej inej oblasti aj v tomto môžete dosiahnuť výsledok, ktorý je dobrý, lacný a/alebo rýchly. Prípustná je však len kombinácia maximálne dvoch z týchto prívlastkov. Je len a len na vás, ktorá kombinácia to bude.

Opmerkingen


bottom of page