Viete, že obsah potrebujete. Máte nápad, máte čas, máte prostriedky na to, aby ste ho vytvorili. A vytvorili ste ho. Na začiatok skvelá správa. Ale aj ten najlepší článok môže upadnúť do zabudnutia, pokiaľ sa nepostaráte o jeho efektívnu distribúciu.
Odborníci sa zhodujú na tom, že práca s obsahom a starostlivosť oň PO jeho vzniku tvorí až 70% práce content manažéra. Je totiž mimoriadne deprimujúce, ak sa skvelému obsahu nedostane pozornosti, pretože o ňom tí, pre ktorých je určený, jednoducho nevedia.
Je pravda, že jeden z dôvodov, prečo mať relevantný obsah na svojich stránkach je podpora organického vyhľadávanía. Ale to je dlhodobý proces, ktorého úspech strojí na desiatkach parametrov, ktorými sa vyhľadávače riadia. Vo chvíli, keď obsah vytvoríte, však chcete, aby o ňom publikum vedelo čo najskôr. Zvlášť pokiaľ ide o časovo senzitívne informácie. V takom prípade je potrebné distribúcii venovať o to väčšiu pozornosť.
Aké sú vaše možnosti distribúcie obsahu?
Existujú desiatky spôsobov, ako obsah šíriť. V prvom rade by ste mali urobiť interný audit svojich existujúcich možností, ktoré možno v tomto smere na plno nevyužívate. Na prvom mieste je samozrejme vaša stránka, váš blog. Pokiaľ máte istý počet lojálnych čitateľov, budú vašimi prvými čitateľmi. Ďalej zoznam zákazníkov, klientov – pokiaľ ste v minulosti urobili svoju domácu úlohu a vyžiadali si príslušný oprávnený súhlas, môžete vytvoriť špeciálny mailing so zaujímavými článkami z vášho blogu, alebo odkazy na vybraný obsah umiestniť do už existujúcich produktových mailingov. Pokiaľ ste si domácu úlohu nespravili – t.j. nemáte súhlas respondentov, alebo vôbec žiadne kontakty a mailing list, začnite na ňom pracovať čo najskôr. Hoci sa to môže zdať ako prežitok, pravdou je, že mail marketing je stále mimoriadne účinnou formou ako dostať informáciu od vás k cieľovému publiku. Vyžaduje si to veľkú dávku citlivosti, no pokiaľ sa do toho pustíte správne, prinesie vám to vytúžené ovocie. Ďalšou cestou šírenia obsahu sú sociálne siete. Povedzme si úprimne. Spájanie ľudí je dnes už minoritnou úlohou. Oveľa viac slúži social marketing na spájanie ľudí so značkami a firmami. Ďalšou možnosťou je umiestnenie odkazov na obsah na partnerských či spriatelených stránkach. V tomto prípade by ste mali pamätať najmä na relevanciu. Odkazy na vlasovú kozmetiku na webe autoservisu vám veľkú službu neurobí, naopak vám môže v krajom prípade v rámci SEO aj uškodiť. Podobné platí aj v prípade interného linkovania článkov. Odkazy typu “mohlo by sa vám páčiť” alebo “prečítajte si tiež” by mali byť k zobrazovanému obsahu čo najrelevantnejšie.
Ako plánovať distribúciu
V prvom rade sa zamyslite nad cieľovou skupinou a tým, čo chcete dosiahnuť. Stanovenie cieľov sa riadi rovnakými pravidlami ako pri akejkoľvek inej činnosti. Pokiaľ nebudete vedieť, čo chcete, len ťažko to môžete dosiahnuť. Samozrejme, že v konečnom dôsledku je vaším cieľom vždy predaj, no zvlášť pri kontentovom marketingu je potrebné sa nad týmto zamyslieť o niečo hlbšie a definovať sub-ciele, ktorý vás do tohto cieľa dovedú.
Chcete budovať databázu užívateľov pre mail marketing? Potom bude vašou metrikou úspechu počet získaných mailových adries.
Chcete šíriť povedomie o značke? Potom bude vaším KPI ideálne rastúci počet priamych návštev
Chcete zlepšiť svoj social media marketing? Potom budete sledovať primárne počet fanúšikov a followerov.
Plánovanie teda začína u cieľov – čo najdetailnejších a číselne vyjadrených. Nie všetko sa dá exaktne zmerať a nič sa nemá preháňať. Mať však veličinu, o ktorú sa môžete oprieť je dôležité. No mali by ste tiež mať na pamäti, že sledovanie miliónov štatistík vaším konečným cieľom skutočne nie je. Inak by ste sa mohli v číslach doslova utopiť.
Platiť alebo neplatiť za distribúciu
Hoci v zozname distribučných ciest v úvode článku sa hovorí primárne o cestách, ktoré nie sú cashovým výdavkom a stoja vás čas a úsilie, ku každému existuje platená alternatíva. K vlastnému blogu PR článok na cudzom webe, k mailingu platený direct mail, k Facebooku kampaň, k organickému vyhľadávaniu sponzorovaný odkaz, k odkazom na cudzích weboch sieť sponzorovaných odporúčaných odkazov. Otázka či platiť alebo neplatiť je nielen otázkou vašich finančných možností. Ide hlavne o pomer toho, koľko vlastného úsilia vás stojí dosiahnuť výsledok, ktorý si môžete kúpiť. Pokiaľ jednou mesačnou kampaňou za 500 EUR dosiahnete, že sa váš obsah zobrazí opakovane na najväčších stránkach slovenského internetu a privedie vám povedzme 10 tisíc návštevníkov, z ktorých 10% dokážete premeniť na odoberateľov newslettra alebo nebodaj priamo kupujúcich, je to v konečnom dôsledku veľmi dobrý deal. Aby sa tak stalo, treba však pri akejkoľvek kampani pamätať na jedno – vždy vychádzajte z predpokladu, že človek, ktorý k vám touto cestou zavíta vás ani váš web nepozná. Je u vás po prvý raz a aby bol šťastný, treba mu túto návštevu čo najviac uľahčiť a spríjemniť. Preto na záver…
Pár dodatočných tipov k obsahu samotnému
Cieľovej skupine a cieľom podriaďte v ideálnom prípade nielen výber distribučných kanálov ale aj to, akým spôsobom sa užívateľovi obsah zobrazí. Pokiaľ to vaše technické zázemie a CMS umožňuje, je možné ten istý obsah zobrazovať rôznym užívateľom rôznym spôsobom a s rôznymi “doplnkami".
Napríklad užívateľovi, ktorý príde z vyhľadávania na základe kľúčového slova, ktoré vyhľadával, môžete daný obsah zvýrazniť a ponúknuť k nemu ďalšie relevantné odkazy… a prípadne obľúbený pop up s výzvou na zapísanie sa do newslettra.
Užívateľovi, ktorý prišiel z Facebookovej kampane a ktorý býva obvykle veľmi netrpezlivý, môžete zobraziť len úvod článku v obmedzenom rozsahu a zvyšok zobraziť až po kliknutí “zobraz viac”… a pop up tento krát s výzvou na lajk vašej stránky.
Užívateľovi, ktorý prišiel z vášho mailingu, môžete pri obsahu rovno zobraziť relevantné produkty alebo služby súvisiace s témou… atď atď… Možností je skutočne oveľa oveľa viac.
Comments