top of page
Writer's pictureMarcela Said

PR článok - spasenie či hrozba pre váš biznis?

Updated: Aug 7, 2023

Často je otázkou ako dostať svoj obsah, značku či produkt na iné weby. Pokiaľ ohliadneme od displejových a PPC formátov a budeme sa baviť výhradne o content marketingu, tou prvou témou, ktorá často človeku zíde na rozum je PR článok. Je to teda cesta?



písanie článku

Z pohľadu väčšiny vydavateľov aj agentúr je PR článok reklamný formát, ktorý obsahuje klientom definovaný (alebo odsúhlasený) text aj ďalšie prvky – obrázky, videá, infografiky a pod., ktorý vydavateľ umiestňuje na vlastnom webe v záujme oboznámiť svojich čitateľov a návštevníkov so službami a produktmi klienta.


Zdá sa to ako skvelá vec. Minimálne na prvý pohľad. Ale ako všetko na svete, aj toto má svoje svetlé aj temné stránky.


Výhody PR článku sú zrejmé:

  • Obsah máte plne pod kontrolou.

  • Priamo do článku umiestňujete odkazy na svoj web.

  • Objednávate si obvykle konkrétny termín uverejnenia a môžete tak PR článok načasovať s nejakou špeciálnou promo akciou.


To o čom sa nehovorí

Všetky výhody PR článkov sa však veľmi ľahko dokážu zmeniť na nevýhody. Nehovoriac o ďalších problémoch.

  • Nemáte dostatok informácií o cieľovej skupine daného média. Preto sa do vkusu jeho publika nemusíte trafiť. A až príliš často sa netrafíte. Výsledkom je nezaujímavý kus textu, ktorý si na danom webe prečíta okrem vás len minimum čitateľov.

  • Ak umiestňujete do článkov odkazy na svoj web v záujme budovania spätných odkazov, ok. Ak to robíte s cieľom priamo a okamžite zvýšiť svoju návštevnosť a nebodaj spraviť nejakú tú konverziu, čaká vás pravdepodobne sklamanie.

  • Častým problémom je umiestňovanie toho istého článku na rôzne weby. To je skutočne mimoriadne nešťastné. Rôzne médiá majú rôznych čitateľov a rôzny jazyk, ktorým sa im prihovárajú. Váš univerzálny text preto bude pôsobiť ako päsť na oko.

  • PR články nemajú radi ani čitatelia ani redakcie. S ohľadom na vyššie uvedené sa vydavatelia k PR článkom často správajú trochu macošsky. Je to síce jeden z obchodných artiklov a malo by byť v ich záujme dosiahnuť spokojnosť klienta. No paradoxne v tomto prípade ide o krutý vnútorný boj. Často snaha vyhovieť čitateľovi a nestratiť ho v záujem udržateľnej návštevnosti ako cenného obchodného artiklu akýkoľvek pro-klientský záujem preváži. Váš PR článok tak po prvom dni od opublikovania upadne hlboko do archívu a zabudnutia a ani náhodou nemôžete počítať s tým, že by sa niekedy vynoril v zozname odporúčaných či súvisiacich textov.

Ako z toho von

Mohlo by sa zdať, že PR články haním. Nie je to pravda. Len ma roky praxe poučili, že sa veci dajú robiť, alebo sa dajú robiť dobre. A keď už ste ochotní investovať nemalé finančné prostriedky do propagácie formou obsahu a jeho distribúcie, je podľa mňa zmysluplné nerozhodnúť sa pre cestu najmenšieho odporu, ale zatnúť zuby a popracovať ešte o kúsok viac, aby ste sa dostali k želanému výsledku. Aktuálne sú z môjho pohľadu tri funkčné cesty .


Native PR – S týmto pojmom ste sa pravdepodobne už stretli. Je to už trošku buzzword a hit minimálne posledného roka. Na rozdiel od vyššie popisovaného modelu klasických PR článkov ide o reklamný text pripravený priamo redakciou vydavateľstva, kde má byť článok umiestnený. Výhody sú zrejmé – redaktor vie text napísať spôsobom pútavým svojmu publiku a teda dosiahnuť oveľa lepší zásah. Navyše sa pri takto materiály rúca mentálna bariéra, že ide o text, ktorý nám nepatrí a teda sa zvyšuje aj šanca zaradiť ho do štandardného životného cyklu obsahu na cieľovom webe. Jediný problém, ktorý tento formát so sebou nesie je kapacita. Zo skúseností môžem povedať, že objem materiálov, ktoré musia dnešné redakcie vyprodukovať sú také, že priestor na kreatívnu tvorbu native PR materiálov zostáva naozaj len minimálny, ak vôbec.


Pokiaľ ste narazili práve na tento problém, môžete zostať u klasických PR článkov. Áno, môžete spraviť prácu za redakciu, ale skúste si vyžiadať minimálne konzultáciu a pripraviť článok vždy na mieru daného média. Je to piplačka, ale dosiahnete tým vyšší efekt a aj médium samotné sa k takto dodanému obsahu z vašej strany postaví obvykle o kus priateľskejšie.


No a tou treťou cestou, ako sa s touto problematikou vysporiadať, je investícia do vlastného obsahu – vlastného blogu či magazínu a práca s distribúciou odkazov prostredníctvom sieťových riešení na jednotlivé webové stránky. V tomto prípade máte istotu, že obsah máte pod kontrolou a privádzate čitateľov, ktorých daná problematika zaujíma, vždy priamo k sebe.



Comments


bottom of page