História nás učí, že nech je to akokoľvek bolestivé, pojmy ako kríza, ekonomický pokles a recesia k vývoju jednoducho patria. Všetko vôkol nás funguje vo vlnách, nie inak je to aj s ekonomikou. Tzv. krízové obdobia sú oveľa častejšie, než by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Obdobie prosperity vždy strieda obdobie poklesu. Dôvody aj ich hĺbka sú rôzne. No dôležitým poučením pre nás všetkých je, že každá recesia raz pominie a že je príležitosťou začať niečo nové. Dokazujú to aj príbehy značiek, ktoré práve počas recesie začali svoj úspešný príbeh.
Mohlo by sa zdať nerozumné štartovať nový biznis práve v období ekonomického poklesu. Nejaká časť v nás túži po istote a pohodlí. No práve o tom podnikanie tiež je – naučiť sa prekonať vlastné pohodlie a dokázať sa postaviť nepriaznivým podmienkam. Začínať biznis v období recesie je nepochybne výzva. No existuje množstvo príkladov, že sa to dá. Samozrejme, záručný list na to, že to vyjde vám nedá nikto. Ale viera vo vlastné schopnosti, dobrý nápad a ochota riskovať sú karty, ktoré vám môžu priniesť vytúžený výsledok.
Obdobie ekonomického poklesu zmenám praje. Každá kríza nás niečo učí a prináša priestor pre riešenia a novinky, ktoré si doba vyžaduje. Práve to hrá do karát všetkým startupovým projektom, novým technológiám a podnikaniu vôbec. Jednoducho povedané – kríza je problém – problém, ktorý si vyžaduje riešenie. A v riešení je príležitosť pre nové nápady, nové značky, nové služby, nové podnikanie. Možno aj to vaše.
Títo to dokázali... Inšpirujte sa.
General Electric, 1892
Spoločnosť síce vznikla niekoľko rokov pred krízou, no vzápätí sa musela popasovať s pomerne veľkou recesiou roku 1893. Firma, pod ktorej vznikom sa podpísal aj Thomas Edison, vytrvala a v roku 1896 sa stala dokonca jednou z 12 firiem, ktoré boli ako prvé zalistované v rámci Dow Jonesovho indexu.
General Motors, 1908
Ešte koncom 19. storočia montoval William Durant konské povozy. Chopil sa však príležitosti, uveril v automobil a pustil sa do budovania firmy, ktorá dodnes patrí ku gigantom automobilového priemyslu. A to aj napriek tomu, že krátko po jeho vstupe do tohto segmentu musel čeliť kríze. Toto obdobie dokonca efektívne využíval na skupovanie iných firiem v segmente.
IBM, 1911
Charles Flint založil CTR (Computing-Tabulating-Recording Company) v júni 1911. Svoje výrobky začal predávať priamo uprostred pomerne dlhej dvojročnej krízy. Hoci väčšina firiem v tomto období len prežívala, Flint so svojou firmou nastúpil cestu expanzie. Meno sa zmenilo na IBM a z firmy sa stal technologický líder.
Disney, 1929
Príbeh Walta Disneyho je pomerne známy. Patrí k tým, ktorí sa museli prehrýzť celým radom odmietnutí, aby sa dostali na vrchol. Spolu s bratom Royom nakoniec založil spoločnosť animovaného filmu. A to priamo v období najväčšej krízy v histórii. Bratia pochopili, že spoločnosť prechádzajúca tak ťažkým obdobím, potrebuje nádej a úsmev viac, než kedykoľvek pred tým.
HP, 1939
Kríza, ktorá zasiahla ekonomiku na sklonku 2. svetovej vojny, bola síce v porovnaní s veľkou ekonomickou krízou z 20-tych rokov pomerne malá, no napriek tomu zasiahla množstvo spoločností. Bez ohľadu na to čerství absolventi Stanfordu Willim Hawlett a David Packard mali svoj sen a rozhodli sa za ním ísť. Výsledkov je spoločnosť s celosvetovou pôsobnosťou, ktorá funguje dodnes.
FedEx, 1971
FedEx bol pôvodne školskou seminárkou. Jej autor Fred Smith v nej navrhol systém rýchlej, efektívnej dopravy odo dverí k dverám. A túto víziu aj realizoval. Dnes ide o jednu z najväčších prepravných spoločností na svete.
Microsoft, 1975
Kríza dala dohromady aj Billa Gatesa a Paula Allena. Spojili svoje sily a odštartovali softvérovú firmu, ktorá dodnes patrí k najväčším v obore.
Netflix, 1997
Veľa nechýbalo a Netflix sa takmer stal jednou z obetí internetovej bublinu začiatkom rokov 2000. Len s pomerne veľkými problémami sa im podarilo krízu ustáť a stať sa jednou z predných spoločností pre streamovanie a on-demant video obsah.
Mailchimp, 2001
Služba na doručovanie mailov pôvodne mala vzniknúť ako servis pre veľkých korporátnych klientov. Keďže však štartovali v období krízy online biznisu, prišlo kľúčové rozhodnutie o zmene obchodného modelu. Bol doplnený freemium servis pre menšie spoločnosti, čo pre Mailchimp znamenalo raketový nárast užívateľov – počas jedného roka poskočili z 85 na 450 tisíc.
Airbnb, 2008
Hypotekárna kríza dala vzniknúť sieti na prenájom voľných ubytovacích kapacít. Hoci súčasný stav tomuto biznisu nepraje, nič to nemení na fakte, že nepriaznivé obdobie dalo vzniknúť značke, ktorá sa veľmi rýchlo stala jednou z najúspešnejších komerčných platforiem.
Príbehy týchto značiek sú inšpirujúce a sú nádejou pre všetkých, ktorí túžia po pozitívnych zmenách. Okrem iného dokazujú ešte jeden dôležitý fakt – aj za značkami, ktoré dnes vnímame ako korporáty, stojí sen a úsilie ich zakladateľa.
Comments